Sabtu, 26 September 2009

Dalam Tentera buek apo, Ongah ni?




Selepas lulus Latihan Rekrut di PLR selama 4 bulan, aku dah boleh dipanggil Soldadu atau Prebet.
 
 








Lopeh yo den lulus Kursus Asas Ketukangan Mekenik Kereta Kls 2 den dah layak di panggil Krafman. Den ditugaskan di 71 Woksyop Wilayah di Kem Lok Kawi, Sabah. (1982 - 1986).










1987 den dah pakai pangkat LKpl. Maso tu LKpl pon dah Power bang. Pbt/Kfn ni bosolegrak lari bro, kalu nampak LKpl pun. Tapi sokagrang LKpl lari nampak Pbt/Kfn. Hek Hek
 

Dah Kpl den bro. Nampak tu, cara bodogri pun dah lain. Maso ni tongak gagrang ni bro, silap sikit yo dapek kasut sais 10, kalau malang lai, dapat tiket kapa togrobang pai balek ko JOPON bang.
 

1995 Ado joki pakai pangkat SARJAN. Orang Kampung den kato Tigo Calit.
Pakai Sjn ni ingat nak baik, lai sakan. Ado kawan kito sampai ngigau, kato den datang dalam mimpi dio. Macamno bdk tak takut, tengok misai kawan sebolah kito tu, oang kampung den kato BOKALUK.
 

Den nak cegrito dgn kengkawan, joki den ni mugrah dalam aska ni. Taun 1996 den dapat pakai pangkat Staf Sarjan. Bilo dan Ssjn ni baik sikit. Tapi kadang2 tu tumbuh jgk tanduk. Den ni satu yo, den tak buleh tgk orang KURANG AJAR dgn orang tua2. Copek yo hantu den datang. Pang dah kono.
 
 




Macam den koba an tadi, rozoki den dlm aska ni mugrah. Tak sampai sotaun den pakai pkt Ssjn, den dah di pilih utk ditauliah kan ko Pogawai. 1997. Tapi maso ni ghorun dah hilang sbb misai kono cukor. Tapi gagrang ek totap. Maso ni lai sakan bro, silap yo komplit sais 10, tiket, tropedo dan pacak kopalo.
 

Cubo lu oang tengok boto2 gamba ateh ni. Den dgn kawan den ni Govindasamy nama dio. Sama2 Kpl dgn den, Tauliah Pogawai pun samo. Dio ni kawan kamcin den.

Sampai sini dulu cogrito den utk hagri ni. Nanti den sambung lai cogrito lain plk. Kalau ado komen2 yang membeno tu, sudi2kan lah yo.
Assalamualaikummm






Nak Ceghrito Pasal Family Ongahkau Pulak !

            Den nikah dgn Mak OngahKau dulu ateh dasa suko samo suka. Den biasolah kontrol hensum, tapi dio memang gilo habeh dgn den. Den tak ado pakai ayat panjang do bro, pendek yo ayat den guna, tapi dio pny POWER tu sampaihari ni bro.




 Kami kawin pada 12 September 1984. Masa tu den kojo kek Sabah. Dapek elaun Sabah tu yang copek nikah tu.

     Yang inilah anak den yg tuo. Nama dia Shahrul Azreen, dah berkerja sebagai Juruteknik di sebuah syarikat di Gemanceh, NS. Berusia 23 tahun. 



        Yang ni pulak no 2. Mohd Hafiz berumur 22 thn. Sekarang berkerja sendiri. Ini pun bujang lagi.

Sementara yang ni plk anak den no 3. Lelaki jugak, nama dia Mohd Firdaus. Sekarang ini sedang menuntut dlm Tingkatan 6 atas di STAR Gemas, NS.
      Kalau hang pa pegrasan 1 2 3 anak den lolaki, itu maknanyo lu orang jangan cuba2 nak kacau den, kalau kau sanggop jumpa 3 anak den tu, buleh kacau den, kalau tak lupo an niat suci lu orang tu.












       Ha ha yang ni anak dara den yang tua (no 4). Nama dia Noor Diana sekarang BARU berumur 15 tahun. Ni gambar dia masa 3 tahun kut. Sekarang ni dah besar panjang dah.
            Tunggu dulu bro, lu buleh tgk je haaa tp jgn cuba2 nak masuk daun haa.


       Anak  dara den soang ni lain sikit dia punya hobi. Ado yo dinding dio nak panjek, ado yo dinding dio panjek. Tengok lah gamba ni, masa ni kami kat genting highland, tiba2 aku tengok dio dah dah ado kek tembok ni ha. Tokojut den.

 Last sekali anak daro den yang bungsu. Yang ni plk putih macam cino. Den graso kan, sobab maso XYL den mengandungkan dio dulu suko minum air soya. Den ingat2 lah, 9 bulan dia ngadung tu 5 peti ado den bolian air soya tu. Sekali keluar, haaaa putih macam anak cino bro.



Keluarga Besar OngahKau