Isnin, 28 September 2009

Kursus Juruteknik dan Jurulatih Meriam G5 - Afrika Selatan



Ni lah muka 4 anak melayu pertama yang menghadiri Kursus Juruteknik dan Jurulatih Meriam 155mm G5 buatan Afrika Selatan.

Gamba ni diambik maso den kek Lapang Menembak ALKAMPAN, Afrika Selatan.
Tompek ni berkeluasan 120 km panjang dan 69 km lebar. Keunikan tempek ni iolah dio rato koliling sojaoh mata memandang. Klu ditakdikan kito lahir kek sinunlah, kito akan kato dunio ni rato.

Sebolom apo2 den mintak maap kek kawan2 yo. Jangan combugru bro. Den potang2 kek sinun naik kudo bro. Jadi koboi den kek sinun. Den tau ado kawan2 akan kutok den bilo dio tengok gamba ni. Tapi satu den tak goma kek kudo yang den naik ni, bilo jalan yo dio goma kontut. Busuk plk tu. Kudo ni den panggil dio JIBAM. Yang herannyo tu menyaut pulak bilo den panggil dio. Hek Hek Hek.



Ha ha!! Gambar ni kalau rakan2 tengok lagi radang le. Masa ni den main golf dengan Tiger Wood kek Padang Golf ,Lost City, Afrika Solatan. Tapi tulah masa nak ambik gamba ni Tiger Wood poi koncing pulak, tu yang tak ado gamba dio tu, Kalau tidak den bogamba dengan Tiger Wood bro. Lopeh ni adolah kawan2 kito yang kato den ni masuk orang nombo 7 tak buleh percayo. 



Nilah kumpulan bosa anak2 Malaysia yang Kursus Mengendalikan Meriam G5 tu. Gambar masa sambut Merdeka di rumah Kol Abdullah DA kito di sano.

Kunjungan Hormat kepada YM Duta Malaysia ke Afrika Selatan. Segak tak OngahKau pakai kut. Heeeeee.


      Main2 jugak bang tapi pelajaran Tip Top. Dalam ramai2 anak melayu yang poi Kursus tu OngahKau dapek nombo SATU tu bro. Bukan eh poi ngabihan bogreh gomen do. Tu yang omak/abah den sayang kek den.



Gamba dongan Jurulatih dan Pengurus Besar Syarikat DENEL LIW.

Ahad, 27 September 2009

Ha!! Hagri ni den nak cogrito pasal den Poi Luar Nogagro.

Kali pertamo den keluar nogogri ialah poi Filipina pada tahun 1991. Den kono bawak Kontinjen Malaysia ko Kejohanan Olahrago Terbuko Filipine. Potamo kali keluar, gelabah tak buleh nak cakaplah. Dahlah bahaso orang putih den bosolegrak lagi. Cogrito yang menarik kek Filipina ni iolah den kono tipu kek mamat Tagalok tu. Sampai hari den tak maapkan mamat tu.
Member2 dah pesan jgn tukar duit kat mamat yg ado dopan hotel tu, klu nak tukar duit tukar kat pengurup wang yg sah. Tapi hagri tu den tugrun2 hotel tu ado mamat bagi salam kek den. Tokojut jgk ado orang bagi salam kek den, dia kato dio lamo duduk sabah. Den pun pecayo bulat2, dio tny den nak tukar duit ko? Den buleh lupo posan kawan2 tu. Den tukar duit RM 500.00, dapek lebihkurang 5000.00 peso. Tapi bilo den balik bilik den kigro hanyo ado 800.00 peso yo. Macamano dio ambik 4200.00 peso tu den tak tau. Sampai hagri ni den tak buleh cayo den kono tipu macam tu. Hampeh Mamat tu. Nasib baik lai den tak tukar semua duit den klu tak MANO ADO DAH.
 
Lopeh tu den kono bawak atlet Malaysia poi Thailand plk. Tahun 1991. Tapi kali ni den poi dgn ramai  yang Jurulatih yg lain, jadi taklah gelabah sangat. Kek sinun biasolah godaan tu bnyk, tapi den control hensum bro.
Yang tak senonoh eh tu dio cari sampai bilik bang.



Trip den seterusnya ialah ke Melbone, Australia. kali ni kami pergi bukan utk bertanding tapi untuk latihan. kami berada disana selama 2 minggu. Puaslah berjalan sbb masa banyak. Klu pergi untuk bertanding masa terhad.
Kat Australia ni ado cogrito lain plk. Pegawai yang bawak kami tu Pegawai Aska. Mej Hamid Barkat namo dio. Dia ni bagus orangnya. satu hari tu dio ajak den keluar jalan2, tapi den tak dapek ikut sbb den ado training bdk ptg tu. Dia keluar dgn kawan den POLIS tu. Malam tu dio blk kelam kabut yo. Dia POLIS tu kato Mej Hamid hilang bag. Duit, cek pasport bdk2 semua dalam bag tu. Den tgk dio gelabah biawak malam tu. Den takut, dio ado kes jantung. malam tu pun den tak lolop tido. Kojap2 den poi bilik dio donga dio bokogroh, logo hati den. Den takut dio padam yo mlm tu.
Tapi lain plk yg berlaku esok hagri nyo. Den tgk dia relax yo. Kami plk yg gelabah, apo tidak eh duit, cek dan pasport tak ado, nak balik Malaysia macamano.
Dio ajak den poi CITIBANK kek pokan Melbone tu utk report Kredit Kad dia yang hilang. Yg aku tabik dia tu, cara dia cakap dgn minah mat saleh tu. cair minah tu. Dia tolong kami sampai kami dapat duit kecemasan sebanyak $2,500.00. Lepas tu dia boleh pergi boli bungo pulak tu bagi kek minah tu.
Sama jgk kishnya di American Express sampai dia dapat duit kecemasan jugak $3000.00. Itu den banyak belajar dgn dio, dio kato kita jgn golabah tak tontu arah. Cakap mesti manis jgn belagak. Lepas duo hagri kami dapek bogrito baik sbb pasport dgn traveler cek tu dapat balik. Logo graso eh. Tapi, tak habih lagi cogrito Mej Hamid ni tadi. Dah dapek Pasport tu buleh bawak kami poi melancung plk tu. Duit kecemasan tadi tu dio habih an buek melancung. Kami pun poning dibuek eh. Itulah pengalaman den poi Australia.




Sabtu, 26 September 2009

Dalam Tentera buek apo, Ongah ni?




Selepas lulus Latihan Rekrut di PLR selama 4 bulan, aku dah boleh dipanggil Soldadu atau Prebet.
 
 








Lopeh yo den lulus Kursus Asas Ketukangan Mekenik Kereta Kls 2 den dah layak di panggil Krafman. Den ditugaskan di 71 Woksyop Wilayah di Kem Lok Kawi, Sabah. (1982 - 1986).










1987 den dah pakai pangkat LKpl. Maso tu LKpl pon dah Power bang. Pbt/Kfn ni bosolegrak lari bro, kalu nampak LKpl pun. Tapi sokagrang LKpl lari nampak Pbt/Kfn. Hek Hek
 

Dah Kpl den bro. Nampak tu, cara bodogri pun dah lain. Maso ni tongak gagrang ni bro, silap sikit yo dapek kasut sais 10, kalau malang lai, dapat tiket kapa togrobang pai balek ko JOPON bang.
 

1995 Ado joki pakai pangkat SARJAN. Orang Kampung den kato Tigo Calit.
Pakai Sjn ni ingat nak baik, lai sakan. Ado kawan kito sampai ngigau, kato den datang dalam mimpi dio. Macamno bdk tak takut, tengok misai kawan sebolah kito tu, oang kampung den kato BOKALUK.
 

Den nak cegrito dgn kengkawan, joki den ni mugrah dalam aska ni. Taun 1996 den dapat pakai pangkat Staf Sarjan. Bilo dan Ssjn ni baik sikit. Tapi kadang2 tu tumbuh jgk tanduk. Den ni satu yo, den tak buleh tgk orang KURANG AJAR dgn orang tua2. Copek yo hantu den datang. Pang dah kono.
 
 




Macam den koba an tadi, rozoki den dlm aska ni mugrah. Tak sampai sotaun den pakai pkt Ssjn, den dah di pilih utk ditauliah kan ko Pogawai. 1997. Tapi maso ni ghorun dah hilang sbb misai kono cukor. Tapi gagrang ek totap. Maso ni lai sakan bro, silap yo komplit sais 10, tiket, tropedo dan pacak kopalo.
 

Cubo lu oang tengok boto2 gamba ateh ni. Den dgn kawan den ni Govindasamy nama dio. Sama2 Kpl dgn den, Tauliah Pogawai pun samo. Dio ni kawan kamcin den.

Sampai sini dulu cogrito den utk hagri ni. Nanti den sambung lai cogrito lain plk. Kalau ado komen2 yang membeno tu, sudi2kan lah yo.
Assalamualaikummm






Nak Ceghrito Pasal Family Ongahkau Pulak !

            Den nikah dgn Mak OngahKau dulu ateh dasa suko samo suka. Den biasolah kontrol hensum, tapi dio memang gilo habeh dgn den. Den tak ado pakai ayat panjang do bro, pendek yo ayat den guna, tapi dio pny POWER tu sampaihari ni bro.




 Kami kawin pada 12 September 1984. Masa tu den kojo kek Sabah. Dapek elaun Sabah tu yang copek nikah tu.

     Yang inilah anak den yg tuo. Nama dia Shahrul Azreen, dah berkerja sebagai Juruteknik di sebuah syarikat di Gemanceh, NS. Berusia 23 tahun. 



        Yang ni pulak no 2. Mohd Hafiz berumur 22 thn. Sekarang berkerja sendiri. Ini pun bujang lagi.

Sementara yang ni plk anak den no 3. Lelaki jugak, nama dia Mohd Firdaus. Sekarang ini sedang menuntut dlm Tingkatan 6 atas di STAR Gemas, NS.
      Kalau hang pa pegrasan 1 2 3 anak den lolaki, itu maknanyo lu orang jangan cuba2 nak kacau den, kalau kau sanggop jumpa 3 anak den tu, buleh kacau den, kalau tak lupo an niat suci lu orang tu.












       Ha ha yang ni anak dara den yang tua (no 4). Nama dia Noor Diana sekarang BARU berumur 15 tahun. Ni gambar dia masa 3 tahun kut. Sekarang ni dah besar panjang dah.
            Tunggu dulu bro, lu buleh tgk je haaa tp jgn cuba2 nak masuk daun haa.


       Anak  dara den soang ni lain sikit dia punya hobi. Ado yo dinding dio nak panjek, ado yo dinding dio panjek. Tengok lah gamba ni, masa ni kami kat genting highland, tiba2 aku tengok dio dah dah ado kek tembok ni ha. Tokojut den.

 Last sekali anak daro den yang bungsu. Yang ni plk putih macam cino. Den graso kan, sobab maso XYL den mengandungkan dio dulu suko minum air soya. Den ingat2 lah, 9 bulan dia ngadung tu 5 peti ado den bolian air soya tu. Sekali keluar, haaaa putih macam anak cino bro.



Keluarga Besar OngahKau

Jumaat, 25 September 2009

Cerita Pasal Keluarga OngahKau


Yang hansum bergayo ni abah den. 
                                    Haji Abdul Malek b Ismail. Abah aku ni dulu soang aska. Tak nampak ko pangkat dio tu? LKpl tu bro. Den tak pasti tahun bilo gambar ni diambik. Abah den ni yang unik eh, dia hanya brkhidmat dlm satu unik yo selamo 25 thn. Dia tak kona unik lain selain 4 RAMD.

 

Ha! Yang Cun melecun ni omak den. Saenah bt Pendek. Maso ni tongah ayu habis ni. Tengok Cermin mato tu. Peeeh!!








Abah n Omak den maso dia mudo2 dulu. Macam kita gak lah bercinto dan nikah berduo.






   



         Abah den dlm aska mangin sampai dapek jadi RSM. Abah den ni klu kek kem garang. Yolah RSM zaman2 dulu sumo eh gangrang2 semua. Nak molinteh dopan opis dia pun pikie dua tigo kali. Silap hari bulan kita plk yang kono. Mano ado dah.







Ha!!!!! Yang ni Hero
sepanjang zaman. Ni gambar masa ambik batu kat Sg Babagon, Sabah. Masa ni bongrek den 69 kg je. Apo tak eh, semo den main. Klu musim bola sepak den main bolasepak.


 


 Yang ni pulak heroin den. Namo dio 
Russia Wati bt Zainol, oang Melake. UUUU punyalah susah nak dapatkan dia ni. Macam2 dugaan, mcm2 halangan. Tapi akhirnya jatuh ke tangan den jgk. Padan muka dia.


 


 



Sabtu, 19 September 2009

Kem Motivasi Proton 2008


Semasa mengendalikan Kem Motivasi bagi peserta2 Pertandingan Kemahiran peringkat Dunia tahun 2008 di Tasik Kenyir, Terengganu.

Perjalanan Hidup 9w2ONK - OngahKau













Semasa berumur 6 bulan


Jejaka pujaan Dara



Bersama adik Suhaimi


Tiga jejaka hansum. Abah, along dan Ongah.
Gambar kenangan bersama Abah dan along
di Tugu Negara.


Zaman persekolahan OngahKau di
Sekolah Menengah Batu Kikir (SMBK)



Aku hanya merasa menganggur selama 1 tahun saja.
Bersama sama keluarga angkat aku di melaka.


           Pada tanggal 2 Jan 1981 aku telah diterima untuk berkhidmat dalam perkhidmatan Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong. Aku telah menjalani latihan rekrut selama 4 bulan di Pusat Latihan Rekrut, Port Dickson. Banyak pengalaman pahit manis yang telah aku lalui semasa di PLR. Aku telah ditempatkan di Platun 24, Delta Kompeni yang di ketuai oleh Sjn Harun (Renjer). Platun sjn kami tu punyalah cengeh (garang). Kami semua takut pada dia. Pada minggu pertama kami kat PLR, apa yang kami buat semuanya salah. Apalagi, kalau dah salah tu hukuman nya menyiarap bawah Capoi (Katil). Kalau tak silap aku, sepanjang kami menjalani latihan tu sebanyak 114 kali kami kena masuk bawah capoi. Aku telah menamatkan latihan di PLR pada bulan Mei 1981.

            Setelah tamat latihan rekrut, aku telah di pilih untuk diserapkan ke dalam Kor JLJ. Kami pun di bawa ke Sekolah JLJ pada masa itu, yang hanya berada beberapa ratus meter saja dari PLR.
            Setelah selesai urusan Dokumentasi, aku pun telah di hantar ke Woksyop Pusat ATM di Batu Kentonmen, KL.
            Aku di hantar untuk berkursus di Sek JLJ pada 1982 selama 6 bulan. Tamat kursus aku ke 71 Wksp Wilayah di Lok kawi, Sabah.